بهراد آسانبر- فروش، نصب، خدمات پس از فروش آسانسورهای هیدرولیک با قطعات موریس ایتالیا liftiran.com liftiran.com محل تبلیغ شما در پورتال آسانسور و پله برقی لیفتیران

آموزش

منوی اصلی

آگهی ها

محل تبلیغ شما
بیمه آسانسور- بیمه ما
محل تبلیغ شما
خدمات طراحی، محاسبه و تهیه نقشه استاندارد آسانسور
تله کابین77539630
 
کنتاکتور ها در تابلو فرمان/حامد ذوالفقاری ۱۳۸۷/۱/۲۸

کنتاکتورها از جمله فطعاتی می باشند که در تابلو فرمان آسانسورها به واسطه عملکرد الکترومکانیکی دارای بیشترین استهلاک می باشد و معمولا جزء اولین قطعاتی می باشند که در تابلو فرمان احتیاج به تعویض دارند. یکی از مهمترین بخشهایی که کنتاکتورها در آن استفاده میشود در قسمت قدرت تابلو فرمان می باشد. وظیفه کنتاکتورها در این بخش قطع و وصل نمودن جریان برق سه فاز راه انداز موتورگیربکس می باشد از اینرو عملکرد مطمئن و صحیح کنتاکتورها بسیار حائض اهمیت می باشد.

 البته بسته به نوع در کار گذاشته شده در کابین آسانسور ممکن است در مدار برق در داخل کابین و کمان در نیز از کنتاکتورها استفاده گردد که معمولا از کنتاکتورهای به کار رفته در قسمت قدرت کوچکتر و ضعیفتر می باشد. در صورتی که کنتاکتورها به درستی عمل نکنند و باعث کاهش عمرموتور می گردد. مهمترین عوامل درعمر مفید کنتاکتورها مقدار استفاده از آسانسور ( استارت آسانسور ) انتخاب صحیح نوع و مدل کنتاکتور – کیفیت ساخت شرکت تولید کننده - نگهداری و سرویس صحیح می باشد. سرویسکار بایستی در هربار سرویس و بازرسی از آسانسور کنتاکتورها را از نظر سفت بودن و اتصال کامل سیمها به ترمینال کنتاکتورها مطمئن گردد و در صورتی که یکی از کنتاکتورها دچار اشکال شده است سریعا به تعویض آن اقدام نماید چرا که از آنجا که عمکرد کنتاکتورها با یکدیگر در ارتباط می باشد ممکن است باعث خرابی دیگر کنتاکتورها گردد .لازم به ذکر است از آنجا که قطعات کنتاکتورها عرضه نمی گردد کنتاکتورها معمولا قابل تعمیر نمی باشند مگر آنکه قطعات معیوب آن با قطعات سالم کنتاکتور از رده خارج شده دیگری از همان مدل تعویض گردد. از نکاتی که بایستی به آن دقت شود عدم سمباده زدن به پلاتینهای معیوب و استفاده مجدد آنها می باشد چرا که پلاتینها دارای پوششی از نقره و مس می باشند که باعث اتصال بهتر- افزایش طول عمر و جلوگیری از جرقه زنی در هنگام اتصال پلاتینها میگردد و یکی از عوامل اصلی تائین قیمت کنتاکتورها همین لایه می باشد و با از بین رفتن این لایه حیاتی پلاتینها دچار جرقه زنی و عدم اتصال کامل شده و در نهایت  کشیدن جریان اضافی و تحریک کنترل بار و قطع سیستم حفاظتی آسانسور می گردد. در هنگام تعویض کنتاکتورها بایستی به مشخصات کنتاکتور که بر روی پلاک آن حک شده است دقت شود و کنتاکتوری حداقل برابر با مشخصات و توان کنتاکتور معیوب انتخاب نمود و درهنگام تعویض کنتاکتور در برخی از افراد این تصور اشتباه وجود دارد که انتخاب کنتاکتور جدید با چند رنج بالاتراز توان مورد نیاز طول عمر و مدت استفاده از کنتاکتور در تابلوفرمان افزایش پیدا میکند.در صورتی که این کار تنها باعث افزایش هزینه بیهوده و افزایش صدا ناشی از عملکرد کنتاکتور میگردد! چراکه چنین توانی هیچگاه مورد نیاز موتور نمی باشد. و در صورتی که با همان مقدار افزایش هزینه می توان کنتاکتوری با همان مشخصات مورد نیاز موتور و ولی با کیفیت ساخت بالاتر تهیه نمود. از مهمترین تولید کنندگان کنتاکتور میتوان از زیمنس (آلمان)- هیوندا(کره) – الجی(کره) و مثل همیشه نمونه چینی همگی مارکها نام برد.در زیر نیز مهمترین اصطلاحاتی را که بر روی پلاک کنتاکتورها درج میگردد را مشاهده می نمایید.

مشخصات پلاك كنتاكتور:
Ith2: جریان دائمی - جریانی است كه می تواند در شرایط عادی از كنتاكتهای قدرت كنتاكتور و در زمان نامحدود بدون قطع عبور نماید.
Ith1: جریان هفتگی (قطع و وصل) - جریانی است كه با اتصال یك بار در هر هفته از كنتاكتهای كنتاكتور بدون تاثیر در كاركرد كنتاكتور عبور نماید.
Ith: جریان شیفتی (هشت ساعته) - جریانی است كه با اتصال یك بار در هر هشت ساعت از كنتاكتهای كنتاكتور بدون تاثیر در كاركرد كنتاكتور عبور نماید.
Ie: جریان نامی - جریان قابل تحمل برای كنتاكتهای اصلی
I1s: جریان اتصال کوتاه - مقدار جریانی است كه كنتاكتها می توانند در زمان اتصال كوتاه تحمل نمایند.
Ve: ولتاژ نامی تحمل تیغه ها - مقدار ماكزیمم ولتاژی است كه كنتاكتهای كنتاكتور در شرایط كار عادی می توانند تحمل نمایند.
Vi: ولتاژ عایقی بدنه کنتاکتور
Vc: ولتاژ

حامد ذوالفقاری

<لیفتیران>

بازگشت

Copyright (c) 2005. LiftIran.com The Portal of Iranian Elevatoring. All rights reserved for Shiva Group Inc.
|Liftiran.com |LiftCAD.ir |LIFTdesigner.ir |shivaSoft.ir |