بهراد آسانبر- فروش، نصب، خدمات پس از فروش آسانسورهای هیدرولیک با قطعات موریس ایتالیا liftiran.com liftiran.com محل تبلیغ شما در پورتال آسانسور و پله برقی لیفتیران

آموزش

منوی اصلی

آگهی ها

محل تبلیغ شما
بیمه آسانسور- بیمه ما
محل تبلیغ شما
خدمات طراحی، محاسبه و تهیه نقشه استاندارد آسانسور
تله کابین77539630
 
درباره سیستم های راپل (1)-حمید نوروزی ۱۳۸۷/۲/۷

مقدمه:

همه ما با کاربرد سیستم های کششی مبتنی بر طناب و قرقره آشنا هستیم. اصلا همین آسانسورهای خودمان، معمولا بصورت کششی طراحی و نصب می شوند، یا تله کابین ها و تله سیژ ها که اساس کارشان کاملا مبتنی بر طناب و قرقره هست.

قسمت ساده تری از این سیستم های کششی به نام سیستم های راپلی مشهور هستند که سهولت استفاده، نیاز به امکانات بسیار کم و سرعت  در نصب و اجرا و جمع آوری این سیستم ها، آن ها را بصورت سیستم های بسیار مفیدی و در برخی موارد تنها راه حل عملی جهت پاسخگوئی به نیازها تبدیل نموده است.

این سیستم ها اصولا تشکیل شده از یک یا چند رشته طناب فولادی با ( یا بدون ) روکش پلی استرکه بصورت ثابت یا متحرک بدور قرقره یا قرقره هائی متحرک یا ثابت…و اگر بخواهیم ساده برگزار کنیم، این سیستم ها متشکل هستند از طناب و قرقره، به همین سادگی!

ویژگی ها و اجزای سیستم راپل:

همانطور که عنوان شد اجزای سیستم راپل همان طناب و قرقره هست که توسط نیروی محرکه ای نظیر گرانش زمین یا نیروی عضلانی وارده از سوی کاربر راه اندازی می شوند و تفاوت بزرگ سیستم های راپل با سیستم ها کششی در همین نحوه تامین نیروی محرکه می باشد. سیستم راپل کامل مجهز به ترمز های اصطکاکی نیز هست.

قرقره ها و طناب ها همان وظیفه ای را دارند که در آسانسور از آنها انتظار می رود و البته تابلو فرمان و منبع تامین نیروی محرکه مغز و عضلات بدن کاربر می باشند.

با توجه به کاربرد راپل، وسایل و لوازم تکمیل کننده ای چون قلاب های نگهدارنده – کارابین ها –  جلیقه های نگهدارنده – قلابهای خود تکیه گاه – انواع میخ های حمال و ... به این مجموعه افزوده می شوند.

دو عامل مهم  و وابسته در یک سیستم راپل وجود دارد. یکی شیب مسیر( 0 تا 90) و دیگری جهت حرکت .

شیب مسیر مولفه تعیین کننده سرعت و شتاب حرکت ( در حرکت بالا به پائین) و یا نیروی مورد نیاز برای پیمایش مسیر ( در حرکت از پائین به بالا) می باشد.

از آنجا که حرکت از بالا به پائین توسط نیروی جاذبه انجام می شود، نیروی محرکه دیگری مورد نیاز نیست اما کنترل صحیح سرعت و شتاب و صحت کارکرد مکانیزم ترمز اصطکاکی در حرکت از بالا به پائین از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در حرکت پائین به بالا، همین نیروی جاذبه که دوست ما بود، تبدیل به نیروی مخالفی می شود که کاربر راپل بایستی بر آن غلبه نماید و حالا تصور کنید که کاربر علاوه بر حمل وزن خود، بایستی تجهیزات یا فرد مصدومی را نیز حمل نموده و با غلبه بر نیروی گرانش زمین، به مقصد مورد نظر برسد  توجه کنید که سیستم های راپل معمولا توسط نیروی عضلانی خود فرد حرکت می کنند و همه افراد الزاما دارای آمادگی جسمانی بالائی نیستند.

بنابراین از روشهای مختلفی نیروی مقاوم را کاهش داده و یا نیروی محرک را افزایش می دهند.

کاهش نیروی مقاوم:

اگر چه که نزدیک ترین فاصله بین دو نقطه ، خط مستقیم است اما اگر آمادگی بدنی کافی وجود نداشته باشد، بعبارتی موتور محرکه قادر به تامین نیروی کافی برای پیمایش نباشد، بایستی مسیر را شیب دار نمود و در مقابل از نیروی لازم برای غلبه بر جاذبه کاست. مطابق شکل 1، نیروی عمود بر زمین به دو مولفه درجهت شیب و عمود بر شیب تجزیه می شود. مولفه عمود بر شیب توسط تکیه گاه های دوطرف کابل خنثی می شود و تنها مولفه درجهت سطح نیروی مقاوم هست که بایستی توسط کاربر مهار گردد. بدیهی است هرچه شیب بیشتر باشد، نیروی مقاوم کمتر می شود اما فاصله تا مقصد بیشتر.

افزایش نیروی محرک:

راحت ترین راه افزایش نیروی محرک، در زمانی که کابل و فضا به اندازه کافی هست ، استفاده از سیستم های قرقره می باشد.

به شکل 2 توجه کنید. نیروی مقاوم با استفاده از یک قرقره متحرک به نصف کاهش می یابد.

بطور خلاصه، در سیستم های راپل، حرکت کاربر از بالا به پائین توسط نیروی گرانش انجام شده و تنها بایستی کنترل و هدایت مقدار و جهت سرعت به خوبی صورت گیرد. در حرکت از پائین به بالا مهمترین عامل غلبه بر نیروی مقاوم می باشد که معمولا بایستی توسط کاربر به تنهائی تامین شود.

کابردها
بخاطر ویژگی های بسیار خاص این سیستم، کاربرد های آن به جاهای خاصی محدود می شود . این سیستم جهت حمل  و نقل افراد، مصدومین حوادث، دسترسی به نقاط مرتفع و یا نقاطی که بخاطر ویژگی های خاص به سختی قابل پیمایش هستند( نظیر فاصله دو قله یا دو ساختمان مرتفع) و بسیاری موارد دیگر بکار گرفته می شود.

سادگی استفاده، سادگی نصب، سادگی اجزای مورد نیاز که گاهی به یک رشته طناب محدود می شود، این سیستم را بعنوان مناسب ترین راه حل برای آتش نشانان، امدادگران، نظامیان، کوه پیمایان و سنگ نوردان بدیل نموده است. گو اینکه همین ویژگی ها باعث شده تا این سیستم محبوبیت خاصی در بین صنف دزدان نیز پیدا کند! همچنین تاپ-تاپ عباسی ها هم از این سیستم بهره می گیرند!

 البته گاهی نقش راپل غلبه بر نیرو های وارد در صفحه افقی است. نظیر راپل های هدایت گر که در معابر تحت وزش شدید باد یا آب نصب می شوند تا کاربران با استفاده از آن ها در برابر نیروهای افقی نظیر وزش باد یا حرکت آب رودخانه مقاومت نموده و از مسیر خود منحرف نشوند.

وسایل جانبی:

برخی وسایل جانبی از قبیل ترمز دستی، کارابین،دستکش،کمربند نگهدارنده و ... نیز در کنار این سیستم ساده به کار می روند. در تصاویر زیر برخی از این وسایل جانبی را ملاحظه خواهید کرد.

 

 

 

 

حمید نوروزی
بقیه این مقاله را در شماره 32 مجله دنیای آسانسور مطالعه فرمائید.

 ادامه دارد...

بازگشت

Copyright (c) 2005. LiftIran.com The Portal of Iranian Elevatoring. All rights reserved for Shiva Group Inc.
|Liftiran.com |LiftCAD.ir |LIFTdesigner.ir |shivaSoft.ir |